کرم معجزه

آسیب های پوستی وعوامل ایجاد کننده

درمان تیرگی پوست با محصولات گیاهی و آسیب های پوستی

آسیب های پوستی یکی از دغدغه های بسیار مهم است و قطعا برای شما هم پیش آمده است که در طول زندگیتان حداقل یک بار دچار آسیب پوستی و بیماری های آن شده باشید . بیماری های پوستی انواع مختلفی دارد که نوع و شدت آن متفاوت است .

و برای بررسی انواع لک و جوش صورت باید دقت زیادی داشته باشید.

بیماری و آسیب پوستی می تواند بر اثر عوامل مختلفی به وجود آید ، این عوامل میتواند محیطی و یا ژنتیکی باشد . همچنین اثرات ایجاد شده بر اثر آن نیز میتواند موقت و یا حتی دائمی باشد .
پوست عضو بسیار مهم و حیاتی است.

و نباید جزئی ترین مشکل آن را نادیده گرفت . با توجه به این اهمیت ، برای مشکلات ایجاد شده برای پوست باید به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کرد .

همانگونه که گفتیم آسیبهای ایجاد شده برای پوست علل گوناگونی می تواند داشته باشد ، از جمله این مشکلات پوستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

یکی از آسیب های پوستی :پسوریازیس

پسوریازیس یا صدفک یک نوع بیماری پوستی است که عامل ژنتیکی باعث ایجاد آن می شود . افرا دارای این بیماری ، از بدو تولد آن را به همراه دارند ، اما این گفته به این معنی نیست که از همان ابتدا با نوع شدید وحاد آن مواجه باشند .

از بین بردن لک یکی از مواردی است که باید به آن رسیدگی کرد و با متخصصات پوست و پزشک مراجعه کرد.

عواملی مختلفی می تواند بر میزان شدت این بیماری اثر بگذارد . عواملی مانند : استرس ، اختلالات هورمونی ، ژنتیک ، جراحت های عفونی و دارو ها .
پسوریازیس انواعی مختلی دارد ، مانند :

  • پسوریازیس پوسته ای
  •  پسوریازیس خالدار
  •  پسوریازیس ناخن
    و …

 

اگزما یکی دیگر از آسیب های پوستی

اگزما یا درماتیک آتوپیک ، یک نوع پاسخ سیستم ایمنی بدن به عوامل محرک مانند : اسنرس ، مواد شوینده ، میکروبها ، تماس با حیوان و … است .

این واکنش پوستی میتواند به شکل : خارش ، قرمزی پوست ، برجستگی و تورم ، تاول ، پوسته ریزی ، تراوش مایع از جوش های پوستی و …. باشد .

این مشکل پوستی واگیر دار نیست و یک عارضه شایع در بین افراد است .

اگزما انواع مختلفی دارد ، مانند :

  •  اگزما تماسی
  • اگزما سبورئیک
  •  اگزما آتوپیک
  • اگزما نامولار
    و …

 

لک و پیس و انواع لک

لک و پیس که به نام های ویتیلیگو و برص نیز معروف است ، یک نوع مشکل پوستی است که می تواند بر اثر عواملی مانند : اختلال در سیستم ایمنی بدن ، استرس ، ترومای پوستی ، وراثت و…. ایجاد شود .
در این بیماری ، سلول های تولید کننده ملانین در پوست از بین می روند و یا از فعالیت خود می ایستند و در این حالت رنگ پوست در قسمت هایی از بدن از بین میرود و به شکل لکه های کوچک و بزرگ بر روی پوست ظاهر می شود .

یکی از جدی ترین آسیب های پوستی بیماری پروانه ای

بیماری پروانه ای یا اپیدرمولیز بولوزا ( EB ) یکی از نادرترین گونه های بیماری است . این بیماری منشایی عمدتا ژنتیکی دارد . علائم این بیماری در دوران نوزادی و اوایل کودکی خود رابروز می دهد .

علائم ظاهری این بیماری : پوستی شکننده همراه با تاول های پوستی بر روی بدن است . این علائم می تواند در اثر عواملی مانند : گرما ، تماس شدید پوستی ، خراشیدن و… ظاهر شود .

انواع بیماری پروانه ای :

  •  بیماری پروانه ای اتصالی
  •  بیماری پروانه ای سیمپلکس
  •  بیماری پروانه ای دیستروفیک

 

قارچ پوستی

عفونت های قارچی سطح پوست ، جز شایع ترین عفونت های پوستی هستند . از علل ایجاد این نوع عفونت ها میتوان به این اشاره کرد که ، قارچ ها علاقه زیادی به محیط های گرم و مرطوب دارند.

پس میتوان از طریق لباس های آلوده و مرطوب ، استفاده طولانی مدت از کفش های مرطوب و همچنین از مکان هایی مانند : استخر ، مکان های ورزشی ، حمام عمومی و … به افراد منتقل شوند .

از نشانه های وجود این بیماری می توان به : تورم ، قرمزی ، احساس سوزش و خارش ، بوی نا مطبوع و .. اشاره کرد .

انواع قارچ های پوستی :

  • تینیا پدیس
  • تینیا کپیتیس
  • کاندیدا
  •  تینیا ورسیکالر
    و…..

برای آشنایی با پوست خود میتوانید با متخصصین پوست و مشاوران پوستی در ارتباط باشید.

یکی از شایع ترین آسیب های پوستی تبخال

تبخال بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV ) ایجاد می شود . نوعی از این ویروس که بیشتردر اطراف دهان باعث ایجاد تبخال شده ، HSV -1 نام دارد . این نوع در اثر تماس پوست با پوست قابل انتقال است .

درمانی برای این نوع از بیماری پوستی وجود ندارد وتنها می توان به کمک داروهای ضد ویروسی ، ضایعه ایجاد شده را سریع تر بر طرف نمود .این را توجه داشته باشید که این نوع بیماری می تواند با افزایش استرس ، دوباره ظاهر شود .

بعضی از افراد تبخال را با جوش اشتباه میگیرند ولی تبخال کمی دردناک است و با خارش همراه است ولی در کل برای از بین بردن جوش صورت یکی از عواملی است که باید به آن توجه داشت.

گال

گال یا خارشتک یکی از انواع بیماری های پوستی است . این بیماری در اثر نوعی کنه به نام کنه گال و یا اسکابیز ایجاد می شود . از علائم این بیماری می توان به خارش شدید پوست ، و قرمزی آن اشاره کرد . این حالت در اثر تخم ریزی این کنه در پوست اتفاق می افتد .
علائم این بیماری پوستی طی ۱ الی ۲ هفته از بین می رود . توجه داشته باشید این نوع از بیماری به راحتی قابل سرایت است ومی تواند افراد را به راحتی درگیر کند .

زگیل

زگیل در اثر ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ( HPV ) ایجاد می شود و دارای انواع گوناگونی است . این بیماری به شکل زائده سفید رنگ و سفت بر روی پوست است . زگیل ها می توانند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند و اکثرا نیز بی خط هستند .

زگیل مسری است و می تواند از طریق تماس پوستی ، زخم و وسایل مشترک انتقال یابد .

آکنه

آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که همه ما یکبار ان را تجربه کرده ایم . این مشکل شامل : جوش های زیر پوستی ، جوش های سرسفید و سرسیاه ، جوش هی چرکی ، جوش های قرمز و کیستیک می شود .

این عوامل می تواند در اثر عواملی همچون : تجمع سلول های مرده پوست ، تغییرات هورمونی ، مصرف داروهای خاص ، مصرف مواد سرشار از کربوهیدرات ها ، ترشح بیش از حد غدد چربی پوست و ….

آکنه مسری نیست و با مراجعه به پزشک و تحت درمان قرار گرفتن و اصلاح تغذیه قابل درمان است .تا اینجا تلاش کردیم که مواردی که جز آسیب های پوستی هستند را نام ببریم و توضیح کوتاهی در باره آنها بدهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *